Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Koszty używania samochodów osobowych

07.03.2019

Bez wątpienia najbardziej zainteresowani zachowaniem fiskalnego status quo są korzystający z samochodów w ramach leasingu, i to tych droższych pojazdów. Dzięki stosowaniu dotychczasowych regulacji uwzględnią w kosztach podatkowych całość opłat leasingowych bez stosowania dodatkowych limitów. Prawodawca nie wprowadza przy tym żadnego ograniczenia czasowego. Zastrzec przy tym należy, że późniejszy wykup samochodu dokonywany będzie już na nowych warunkach.

Zmiana umowy spowoduje, że od kolejnej raty czynszu konieczne jest stosowanie limitu kosztowego definiowanego jako 150 000 zł do wartości (historycznej) pojazdu. Bez znaczenia przy tym jest to, jaka jest kwota kosztów uwzględnionych uprzednio w rachunku podatkowym.

 

Ubezpieczenie w kosztach

Od wielu lat podatnicy korzystający w prowadzonej działalności gospodarczej z samochodów osobowych zobowiązani są do ewentualnego limitowania w kosztach podatkowych składki na ubezpieczenie takich pojazdów. Zaznaczyć trzeba, że limitowane są wyłącznie koszty tych składek, które ustalane są od wartości pojazdu, czyli AC.

Do końca 2018 r. również w tym przypadku stosowany był limit determinowany równowartością 20 000 euro. Obecnie limit wyznaczany jest kwotą 150 000 zł. Tak jak to było uprzednio, podatnik nie może zaliczyć do kosztów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota 150 000 zł do wartości samochodu przyjętej do celów ubezpieczenia.

O takim limicie muszą pamiętać wszyscy podatnicy wykorzystujący w prowadzonej działalności gospodarczej samochody osobowe - bez względu na tytuł prawny do nich - i ubezpieczający je w ramach polisy AC.

Zaznaczyć trzeba, że dla potrzeb identyfikacji limitu kosztowego uwzględnia się wyłącznie wartość pojazdu przyjętą na potrzeby ubezpieczenia. Całkowicie bez znaczenia jest wartość księgowa pojazdu, wartość początkowa przyjęta na potrzeby amortyzacji czy nawet wartość rynkowa ustalona na podstawie innych wskaźników niż przyjęte na potrzeby ubezpieczenia.

Przypomnieć trzeba (było o tym wyżej), że koszty ubezpieczenia stanowią samodzielną kategorię, objętą własnym limitem, odrębnym np. od przeznaczonego dla kosztów używania czy eksploatacji.

Dzięki temu, z roku na rok, wobec spadku wartości samochodu przyjmowanej do ubezpieczenia AC coraz większa część składki stanowi koszt podatkowy. Na szczególną uwagę zasługuje to, że obecnie i w przyszłości limit determinowany proporcją wyznaczoną z uwzględnieniem 150 000 zł dotyczy również samochodów zeroemisyjnych (elektrycznych).

Kończąc, należy zastrzec, że - jak potwierdza resort finansów - żaden z limitów nie ma zastosowania do innych niż AC składek na ubezpieczenie, tj. składek na OC, NNW.

 

Koszty eksploatacji samochodów osobowych

Od kilku już lat podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do limitowania kwot podatku naliczonego od zakupów związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi zarówno na potrzeby działalności gospodarczej, jak i w innych celach. Kierując się taką samą filozofią jak w przypadku VAT, prawodawca uznał, że zasadne jest ograniczenie kosztów podatkowych determinowanych wydatkami związanymi z eksploatacją tych samochodów osobowych, które służą działalności gospodarczej podatnika oraz wykorzystywane są również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (o sposobie klasyfikacji sposobu używania dalej).

 

Przeczytaj też: Osiem kluczowych korytarzy logistycznych w Europie

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube