Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Koszty używania samochodów osobowych

07.03.2019

Zasady ujmowania w kosztach opłat ponoszonych w związku z używaniem i eksploatacją.

 

© aigarsr - Fotolia.com

 

Tekst stanowi kontynuację analizy zmodyfikowanych regulacji ustaw o podatkach dochodowych normujących zagadnienie rozliczania w kosztach podatkowych wydatków ponoszonych w związku z nabyciem, używaniem, eksploatacją samochodów osobowych.

 

Zmiany, które zafundował podatnikom prawodawca, w istotny sposób wpływają na wysokość obciążeń podatkowych bardzo dużej grupy podatników. W artykule w nr. 2/2019 „IB” przybliżone zostały zagadnienia kosztów nabycia samochodów osobowych rozliczanych poprzez amortyzację, a także przy ich zbyciu.

 

Czynsz i inne opłaty za używanie a koszty

W wymienionym artykule przybliżone zostały nowe zasady rozliczania w kosztach podatkowych wydatków ponoszonych na nabycie samochodów osobowych. Tymczasem polscy przedsiębiorcy często decydują się na używanie samochodów niebędących ich własnością. Brak jakichkolwiek ograniczeń kosztowych decydował o tym, że w przeszłości szczególną estymą cieszył się leasing operacyjny. Oczywiście, chodziło o leasing operacyjny według prawa podatkowego, czyli świadczony na podstawie umowy, w przypadku której amortyzacja podatkowa pozostawała po stronie finansującego. Od momentu ukształtowania się wykładni, wedle której czynsz najmu lub dzierżawy nie podlega limitowaniu, przedsiębiorcy nieco częściej wybierali również najem czy dzierżawę (konieczne było prowadzenie ewidencji przebiegu dla rozliczenia w kosztach paliwa czy innych kosztów eksploatacji, jednak nie czynszu).

Od 2019 r. koszty leasingu, najmu czy dzierżawy nie są już tak atrakcyjne podatkowo jak uprzednio. Wskazać należy, że obecnie podatnik nie może zaliczyć do kosztów podatkowych tej części opłat ponoszonych na podstawie umowy leasingu (bez rozróżnienia na operacyjny i finansowy - pytanie czy to celowy zabieg prawodawcy, zapewne jednak miał na myśli leasing operacyjny), najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, która przekracza limit zdefiniowany przez prawodawcę.

Jeżeli podatnik wykorzystuje w prowadzonej działalności samochód o wartości wyższej niż 150 000 zł, to tylko część wydatków może być uwzględniona w rachunku podatkowym.

Kosztu nie stanowi bowiem opłata w wysokości przekraczającej jej część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

 

Polecamy: Koszty używania samochodów osobowych. Amortyzacja i koszty zbycia samochodów

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube