Jeden dziennik budowy czy kilka?

20.01.2016

Odpowiada Łukasz Smaga – radca prawny.

Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienia, interpretację w świe­tle obowiązujących przepisów kwestii związanych z wydawaniem dziennika (dzienników)budowy.

Inwestor na podstawie projektu bu­dowlanego uzyskał decyzję pozwolenia na budowę zakładu, składającego się z wielu obiektów budowlanych (obiek­ty kubaturowe, place, drogi, sieci

0  instalacje i in.]. Wszystkie obiekty wchodzące w skład zakładu zostały wymienione w decyzji pozwolenia na budowę (wydano jedną decyzję dla całego zamierzenia budowlanego). Zwracając się do organu wydające­go dziennik budowy inwestor otrzy­mał informację, że powinien założyć dziennik dla każdego obiektu osobno (w przypadku przedmiotowego zakła­du – 11 dzienników). Organ umoty­wował to faktem, że taki jest wymóg PINB właściwego rejonowo. PINB wyraził opinię, że toww organ de­cyduje o liczbie wydanych dzienników, jednak potwierdził, że jego zdaniem każdy obiekt powinien posiadać swój dziennik.

1. Czy właściwy jest nakaz założenia i prowadzenia dzienników budowy dla każdego obiektu budowlanego osobno?

2. Jeśli tak, czy oznacza to, że w przypadku decyzji pozwolenia na budowę obejmującej kilkadziesiąt i więcej obiektów budowlanych na­leży prowadzić tyle samo dzienni­ków budowy?

3. Czy roboty przygotowawcze i ro­boty wspólne dla całego zamierze­nia należy dzielić (czasem sztucz­nie) na poszczególne dzienniki, przyporządkowując je do wybrane­go obiektu budowlanego?

 

 

Zgodnie z art. 45 ust. 1 usta­wy z dnia 7 lipca 1994 r. – Pra­wo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.), dalej: Pb, dziennik budowy stanowi urzę­dowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i oko­liczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wyda­wany odpłatnie przez właściwy organ.

Dziennik budowy związany jest nie tyle z robotami budowlanymi rozumianymi abstrakcyjnie, ile z konkretnymi robotami budow­lanym będącymi przedmiotem określonego zamierzenia budow­lanego. Zgodnie z art. 33 ust. 1 Pb pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego, obejmującego jeden obiekt, wy­brane obiekty lub zespół obiektów budowlanych. Co istotne, dzien­nik budowy nie może obejmować więcej niż jednego zamierzenia budowlanego, realizowanego na podstawie różnych pozwoleń na budowę.

Rozwinięcie regulacji dotyczących dziennika budowy zawarte zosta­ło w rozporządzeniu Ministra In­frastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika bu­dowy, montażu i rozbiórki, tabli­cy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U. z 2002 r. Nr 108, poz. 953 z późn. zm.). Stosownie do treści § 3 ust. 1 i 2 rozporzą­dzenia dziennik budowy prowadzi się odrębnie dla obiektu budowlanego, wymagającego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, a dla obiektów liniowych lub sieciowych dziennik budowy prowadzi się od­rębnie dla każdego wydzielonego odcinka robót.

Biorąc pod uwagę fakt, że dzien­nik budowy wiązany jest z okre­ślonym zamierzeniem budowlanym objętym pozwoleniem na budowę, przepis § 3 rozporządzenia nie może być rozumiany w ten spo­sób, że przewidziane w nim od­rębne jego prowadzenie odnosi się do całego zamierzenia budow­lanego ujętego w pozwoleniu na budowę, co oznaczać musiałoby w rezultacie, że odrębność dotyczy zamierzenia budowlanego, a nie obiektu budowlanego. Nie byłoby potrzeby wprowadzania § 3 roz­porządzenia, gdyby miało z niego wynikać, że dziennik budowy jest przyporządkowany do robót bu­dowlanych objętych pozwoleniem na budowę, a prowadzenie odręb­nego dziennika budowy wiąże się z wykonywaniem robót budowla­nych na podstawie innego pozwo­lenia na budowę.

Właściwa interpretacja § 3 rozporządzenia powinna skła­niać do wniosku, że odrębność prowadzenia dziennika budowy odnosi się do poszczególnych obiektów budowlanych objętych jednym zamierzeniem budowla­nym usankcjonowanym w drodze jednego pozwolenia na budowę. Chodzi więc o odrębność obiek­tów budowlanych w ramach jed­nego zamierzenia budowlanego, a nie o odrębność całych zamierzeń bu­dowlanych. W konsekwencji rację należy przyznać organom administracji publicz­nej twierdzącym, że w przypadku objęcia zamierzeniem budowlanym kilku obiektów budowlanych dla każdego z nich należy prowadzić odrębny dziennik budowy. Do­tyczy to każdego obiektu budowlanego, dla którego wymagane byłoby pozwolenie na budowę albo zgłoszenie, gdyby miał być samodzielnie wybudowany.

Powyższa wykładnia jest właściwa również z tego powodu, że dziennik budowy zgod­nie z art. 3 pkt 13 Pb wchodzi w skład dokumentacji budowy. Stosownie zaś do treści art. 60 Pb inwestor, oddając do użytkowania obiekt budowlany, przekazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu m.in. dokumentację budowy, a on na podstawie art. 63 ust. 1 Pb jest obowiązany prze­chowywać otrzymaną dokumentację przez okres istnienia obiektu budowlanego. O ile zatem zamierzenie budowlane może obej­mować wiele obiektów budowlanych, o tyle ich status prawny (stan własności) po wy­budowaniu może ulegać zmianie. Zasadne jest wobec tego wiązanie dokumentacji bu­dowy z konkretnym obiektem budowlanym, a nie z całym zamierzeniem budowlanym, szczególnie że uzupełnieniem dokumen­tacji budowy jest dokumentacja związa­na z użytkowaniem obiektu budowlanego, która nie dotyczy zamierzenia budowlane­go objętego pozwoleniem na budowę, lecz konkretnego obiektu budowlanego.

W postawionym pytaniu chodzi wprawdzie o budowę zakładu, składającego się z wielu obiektów budowlanych, których być może inwestor nie zamierza obecnie wyodrębniać prawnie, lecz nie można w przyszłości i ta­kiego scenariusza wykluczyć. Nie może być jednak tak, że przyszłe, niepewne zdarzenie ma wpływać na sposób prowadzenia dzien­nika budowy na etapie wykonywania robót budowlanych. Poza tym jak wskazano wy­żej, odrębność w rozumieniu § 3 rozporzą­dzenia odnosi się do obiektów budowlanych w znaczeniu nadanym przez art. 3 pkt 1 Pb.

Skoro dziennik budowy prowadzi się odręb­nie dla obiektu budowlanego, wymagającego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, to w przypadku decyzji w przedmiocie udziele­nia pozwolenia na budowę obejmującej kilka­dziesiąt i więcej obiektów budowlanych nale­ży prowadzić tyle samo dzienników budowy, odrębnie dla każdego obiektu budowlanego. Natomiast jeżeli chodzi o roboty przygoto­wawcze i roboty wspólne dla całego zamie­rzenia budowlanego, to nie ma potrzeby sztucznego dzielenia tych prac na poszcze­gólne dzienniki, przyporządkowując je do wy­branego obiektu budowlanego. Należy je na­tomiast uwzględnić (powtórzyć) w każdym z dzienników budowy. Przykładowo, jeżeli w danym terminie miało miejsce wytyczenie geodezyjne wszystkich obiektów w terenie, to w każdym z dzienników budowy może się znaleźć taki sam zapis, co będzie oznaczało, że obiekt budowlany, dla którego prowadzo­ny jest dany dziennik budowy, został geode­zyjnie wytyczony w podanym terminie. Po­dobnie w poszczególnych dziennikach budowy powinna się znaleźć wzmianka o wykonanej niwelacji terenu, jeżeli zachodziła potrzeba wykonania takich prac. Wspólne prace, jeże­li były wykonywane w tym samym czasie, mogą zostać powtarzane w odrębnych dziennikach budowy, które wcześniej czy później będą musiały wskazywać na indywi­dualność prac na etapie wznoszenia kon­kretnych obiektów budowlanych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in